TMMOB Maden Mühendisleri Odası

YTK İLE İLGİLİ YÖNETMELİK MESLEK MENSUPLARIMIZI MESLEKLERİNİ YAPAMAZ DURUMA GETİRECEKTİR

YTK İLE İLGİLİ YÖNETMELİK MESLEK MENSUPLARIMIZI MESLEKLERİNİ YAPAMAZ DURUMA GETİRECEKTİR

TMMOB Maden Mühendisleri Odası tarafından 3 Haziran 2016 tarihli Resmi Gazete` de yayımlanarak yürürlüğe giren "Yetkilendirilmiş Tüzel Kişiler İle İlgili Yönetmelik" hakkında yürütmenin durdurulması ve yönetmeliğin iptali için Danıştay`da dava açılmıştır.

 

BASIN VE KAMUOYUNA

YETKİLENDİRİLMİŞ TÜZEL KİŞİLER İLE İLGİLİ YÖNETMELİK

MESLEK MENSUPLARIMIZI MESLEKLERİNİ YAPAMAZ DURUMA GETİRECEKTİR

18 Şubat 2015 tarihinde yayınlanan 6592 sayılı Maden Kanunu değişikliğinde tanımlanan  ve geçici 30. maddesi ile de 18 Şubat 2016 da yayımlanması  ve uygulanmasına başlanması gereken "Yetkilendirilmiş Tüzel Kişiler İle İlgili Yönetmelik" ancak 3 Haziran 2016 tarihinde ve henüz "Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliği" çıkmadan Resmi Gazete` de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Maden İşleri Genel Müdürlüğüne verilmesi gereken rapor, proje ve her türlü teknik belgeyi hazırlayacak Yetkilendirilmiş Tüzel Kişilerin, kuruluş, yükümlülük ve denetim şartlarını düzenleyen YTK Yönetmeliği, Maden Mühendisleri Odası ve sektör temsilcilerinin görüşleri dikkate alınmadan, ülke şartları göz ardı edilerek, birçok eksiklikler ile birlikte çıkarılmıştır.

Soma ve Ermenek Facialarından sonra yetkileri ve sorumlulukları ile iş güvenceleri dikkate alınmadan maden mühendisleri günah keçisi olarak gösterilmiş ve bunun sonucunda da Teknik Nezaretçilik kaldırılarak yetkili kamu kurum ve kuruluşlarının görevleri ile sorumlulukları YTK` lar aracılığı ile maden mühendislerine yüklenmiştir.

  • Yayımlanan YTK yönetmeliğinin 10. maddesinin 18. fıkrasında "YTK`lar yer altı kömür işletmelerinde üç ayda bir, diğer yer altı maden işletmelerinde ise altı ayda bir Ek-4`de yer alan raporu hazırlayarak bir örneğini ruhsat sahibi ile işletmeciye vermekle ve bir örneğini kendi bünyesinde muhafaza etmekle yükümlüdür." ibaresi getirilerek hukuksal sorumluluk YTK` lar üstüne yıkılmak istenmektedir. Bu durum Anayasa‘nın 7., 124. ve 128. maddelerine aykırı olarak madenlerdeki denetimin özelleştirilerek piyasalaştırılması anlamına gelmektedir. (Anayasa Mahkemesi 24/12/1986 tarih ve E. 1985/20, K. 1986/30 sayılı Kararı)
  • YTK Yönetmeliği ile Maden Mühendisliği diplomalarımız yok sayılmakta ve mesleğimizin icrası MİGEM` in insafına bırakılmaktadır.
  • YTK Yönetmeliği ile devletin yapması gereken denetim ve gözetim piyasalaştırılarak adeta özelleştirilmektedir.
  • YTK Yönetmeliği ile maden mühendislerine gerekli sorumluluklar verilirken bu sorumlulukların yerine getirilebilmesi için hiçbir yetki verilmemektedir.
  • YTK Yönetmeliği, rapor, proje ve her türlü teknik belgenin hazırlanmasında hiç bir bilimsel kriter getirmemektedir.
  • YTK Yönetmeliği Maden Kanunu ve ilgili yönetmelikleri ile idarenin hukuksal sorumluluklarını, yer altı işletmelerinde hazırlanacak Değerlendirme Raporu yoluyla YTK` lara ve mühendislere yüklenmektedir.
  • YTK Yönetmeliği ile sözleşme, ücret tarifesi, yetki düzenlemesi gibi konularda bir düzenleme getirmemektedir.
  • YTK Yönetmeliği TMMOB Kanunu` na göre çıkarılmış olan TMMOB Maden Mühendisleri Odası SMMH Yönetmeliğini yok sayarak Maden Kanunu kapsamında Maden Mühendisliği hizmetlerini sınırlandırmaktadır.
  • YTK Yönetmeliği, Anayasaya ve kanunlara aykırı olarak; kanunda bulunmayan tanım ve görevleri yönetmelikle düzenlemektedir.
  • YTK Yönetmeliğinde meslek içi rekabet, dayanışma, bağımsızlık, tarafsızlık, kamu yararı, meslek onuru gibi meslek etiği hakkında bir düzenleme bulunmamaktadır.

İlgili resmi kurumları, sorumluluktan kurtarmaya yönelik olarak hazırlanan YTK Yönetmeliği, bu haliyle, mühendisleri etkisizleştirmekte, mesleklerini gerektiği gibi ve özgürce yapabilmelerini engellemektedir.

YTK Yönetmeliği; mühendislik bilim ve tekniği, kamu yararı ve sektörün ihtiyaçları göz önünde bulundurularak hazırlanmamıştır. Bu yönetmelik madencilik sektörünün sorunlarını çözmek bir yana daha da artmasına neden olacaktır. Vakit geçirmeden üniversitelerin, meslek odaları ve sektör temsilcilerinin katılımı ve görüşleri doğrultusunda mühendislik bilim ve tekniğine disiplinine uygun, kamu yararı doğrultusunda yeni bir düzenleme yapılması gerekmektedir.

Açıklanan nedenler ile Odamız tarafından; 03.06.2016 tarih ve 29731 sayılı Resmi Gazete` de yayımlanarak yürürlüğe giren "Yetkilendirilmiş Tüzel Kişiler ile İlgili Yönetmelik" in 2 nci maddesinin 1 inci fıkrasında geçen "süresinin uzatılması" ibaresinin; 5 inci maddesinin 5 inci fıkrasının; 6 ncı maddesinin 1 inci fıkrasının (e) bendinin; 10 uncu maddesinin 1, 5, 6, 12, 13, 14, 15, 17, 18 inci fıkralarının; 12 inci maddesinin; 17 inci maddesinin 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 inci fıkralarının; 18 inci maddesinin; 21 inci maddesinin 3, 7, 9, 10, 12, 13 üncü fıkralarının; geçici 1 inci maddesinin; geçici 2 nci maddesinin; EK-2`nin ve EK-4`ün yürütmesinin durdurulması ve iptali istemi ile Danıştay nezdinde dava açılmıştır.

Üyelerimize ve Kamuoyuna saygıyla duyurulur.

 

TMMOB Maden Mühendisleri Odası

Yönetim Kurulu

3 Ağustos 2016, Ankara

Okunma Sayısı: 4711
Yayın Tarihi: 03.08.2016