TMMOB Maden Mühendisleri Odası

TÜNELLERDE MADEN MÜHENDİSİ İSTİHDAMİ İLE İLGİLİ, KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, DSİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, TCDD İŞLETMESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, KAMU İHALE KURUMU BAŞKANLIĞI, BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIKLARI VE MAHALLİ İDARELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ'NE GÖNDERİLEN YAZI

 

KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

İNÖNÜ BULVARI

06100 YÜCETEPE / ANKARA

 

Ankara; 15.12.2010

Sayı     : 3007

 

Bilindiği üzere Tünel Projelerinin iş akışında tünel tasarımından inşaat bitimine kadar geçen süre içinde yapılan işler Maden Mühendisliği disiplini içerisinde yer almakta ve dünyadaki uygulamalarda bu alanda maden mühendisi çalıştırılmaktadır. Tasarım sırasında yapılan gerek zemin ve gerekse kaya mekaniği hesaplamaları ve uygulamaları maden mühendisliği bölümlerinde verilen temel derslerdir. Ayrıca tünellerin inşaatında yapılan havalandırma, delme-patlatma işlemi, tünel ve kuyu açılması sırasında kullanılan delici makinaların (TBM) seçimi ve uygulanması maden mühendisliği disiplininin temel konularındandır. Projelerin yürütümü sırasında, delme-patlatma, tahkimat, nakliye, su atımı, yeraltı makine ve ekipmanların çalışması, kapalı alanlarda çalışma ve zehirli gazlar vb. gibi çalışma alanları ciddi kazalara neden olabilecek yüksek riskler taşımaktadır. Gerek basında yer alan ve gerekse resmi kaza istatistikleri yeraltı tünel-metro çalışmalarında kaza sıklığının yüksek olduğunu göstermektedir.

Son zamanlarda HES projeleri kapsamında yapılan bazı tünel çalışmalarında ve Karayolları için açılan bazı tünellerde yüksek miktarlarda metan gazı ve karbon dioksit gazı tespit edilmiştir. Metan gazının havada belli bir oranda bulunmasının patlamaya neden olduğu da bilinmektedir. Meydana gelecek bir patlama, çalışanlar için çok büyük yaşamsal risk oluşturacaktır. Maden mühendisleri aldıkları eğitim ve mesleki deneyimleri gereği bu konularda da uzmanlaşmıştır. Bu nedenle tünel, metro ve galeri açma çalışmalarında maden mühendisi istihdamı olası tehlikeleri önleyecek ve çalışma güvenliğini sağlayacaktır. Bu projelerde İş Güvenliği uzmanının da maden mühendisi olması karşılaşılan risklerin önlenmesi açısından zorunludur. Ayrıca tünellerin bitiminde ve kullanım süresi boyunca yapılması gerekli olan havalandırma işlemlerinin projelendirilmesi ve uygulanmasında ülkemizde bu konuda lisans eğitimi alan tek mühendislik disiplini maden mühendisliğidir.

Durumun hassasiyeti dikkate alınarak gerekli çalışmaların yapılmasının önemini ve Odamızın bu konuda her türlü desteği vereceğini bilginize sunar, çalışmalarınızda başarılar dileriz.

Saygılarımızla,

 

Mehmet TORUN

Yönetim Kurulu Başkanı 

 

Dağıtım:

KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

DSİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TCDD İŞLETMESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

KAMU İHALE KURUMU BAŞKANLIĞI

BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIKLARI

MAHALLİ İDARELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Okunma Sayısı: 3044
Yayın Tarihi: 15.12.2010
Dosyalar